Konferencje.pl / Artykuły / Organizacja zielonych eventów przynosi zyski – Nancy J. Zavada
Organizacja zielonych eventów przynosi zyski – Nancy J. Zavada
Nancy J. Zavada – jedna z najbardziej znanych i cenionych ekspertek w zakresie organizacji zrównoważonych i zielonych eventów. Od 1994 roku kieruje firmą MeetGreen, jest także współzałożycielką Green Meeting Industry Council.
Od wielu lat prowadzi Pani własną firmę MeetGreen, oferującą usługi związane z organizacją „zielonych” eventów i spotkań firmowych. Co konkretnie są Państwo w stanie zaproponować swoim klientom?
Rzeczywiście, jako MeetGreen świadczymy usługi doradcze, związane z kompleksowym przygotowaniem zrównoważonych środowiskowo eventów. Dotyczą one przeróżnych aspektów organizacji imprez – począwszy od wprowadzania pojedynczych, niewielkich, „zielonych” elementów, po kompleksową produkcję eventu w zgodzie z dbałością o środowisko naturalne. Oferujemy poza tym specjalne narzędzia, które mają ułatwić podejmowanie tego typu ekologicznych inicjatyw. Dobrym przykładem jest chociażby MeetGreen® Calculator, w którego bazie zapisanych zostało ponad 160 ekologicznych praktyk. Na tej podstawie kalkulator dokonuje pomiarów związanych z wpływem konkretnych eventów na środowisko, w dziesięciu kluczowych kategoriach. Każda z tych kategorii bierze pod uwagę takie czynniki jak m.in. jakość powietrza, politykę gospodarowania odpadami, oszczędność wody, energii czy podejmowane działania pro-środowiskowe. Każdy z tych czynników jest analizowany – czy i w jakim stopniu został wdrożony przez organizatorów. Później wszystko jest zliczane, dzięki czemu otrzymujemy ostateczny wynik – na ile dane wydarzenie jest przyjazne środowisku naturalnemu. Klienci często korzystają także z The MeetGreen® Sustainable Event Kit. To narzędzie, które sprowadza planowanie zrównoważonego środowiskowo eventu do kilku istotnych kroków, na które należy zwrócić uwagę. W poradniku znajdują się przydatne formularze, checklisty i wytyczne. Staramy się w ten sposób w możliwie najszerszy sposób odpowiadać na aktualne zapotrzebowanie klientów.
W jaki sposób przekonuje Pani zleceniodawców do zasadności inwestowania w zielone, zrównoważone środowiskowo eventy? Jak skutecznie je promować?
Przemysł spotkań jest bardzo skoncentrowany na ukazywaniu korzyści ekonomicznych, jakie wiążą się z organizacją eventów. Z tego względu także i my skupiamy się na prezentowaniu konkretnych wyliczeń na temat oszczędności finansowych, jakie mogą wiązać się z organizacją zrównoważonych środowiskowo spotkań. To argument, który przemawia praktycznie do każdego, wszystko jedno czy rozmawiamy z organizatorem, zleceniodawcą czy z podwykonawcą.
No właśnie… Ile kosztuje zorganizowanie zielonego eventu z elementami CSR? Czy da się przygotować spektakularne wydarzenie, które jednocześnie będzie eko-imprezą, czy te dwie rzeczy raczej się wykluczają?
Działania CSR-owe, podobnie jak większość rozwiązań wykorzystywanych w trakcie eventów, mogą być bardzo drogie, neutralne finansowo, ale mogą także przynosić organizatorom spore oszczędności. Wszystko zależy od imprezy oraz tego w jaki sposób jej zleceniodawca oraz zaproszeni goście definiują “efekt WOW”. Zielone eventy mogą być jednak również bardzo spektakularne, jak najbardziej!
Czy działania prośrodowiskowe i związane z nimi też aktywności CSR-owe mają dla zleceniodawców znaczenie priorytetowe czy są wykorzystywane bardziej jako dodatkowy element eventu?
Chociaż w dalszym ciągu głównie zależy to od klienta i reprezentowanej przez niego firmy, patrząc ogólnie mogę stwierdzić, że zainteresowanie zielonymi eventami oraz działaniami CSR-owymi jest coraz większe. Stają się one priorytetową kwestią dla coraz wiekszej liczby organizacji. Nie są już, jak miało to miejsce do tej pory, jedynie jakimś rodzajem wartości dodanej, którą można, ale nie trzeba wykorzystywać. W dzisiejszym świecie dla wielu firm jest po prostu ważne, aby pokazać się przed swoimi udziałowcami, partnerami i klientami jako „dobrzy obywatele świata” – organizacja ekologicznych spotkań i programy CSR są najlepszą drogą do osiągnięcia takiego celu.
Czy to właśnie cele wizerunkowe są najważniesze dla klientów czy może kierują się oni jeszcze jakimiś innymi pobudkami?
Działania CSR-owe są popularne jeszcze przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, ponieważ bardzo pozytywnie wpływają na lokalne społeczności oraz, przynajmniej częściowo, pomagają w rozwiązywaniu światowych problemów, takich jak głód czy brak higieny. To dobrze, że firmy i korporacje zaczęły dostrzegać te problemy i chcą zrobić coś, aby pomóc innym. Poza tym CSR jest też wspaniałym sposobem na integrację ludzi biorących udział w eventach. Ten aspekt teambuildingowy – budowania zespołu w oparciu o jakiś szlachetny cel jest bardzo skuteczny. Świetnym przykladem takich eventów w Ameryce Północnej są np. akcje Clean the World czy Stop Hunger Now.
Na koniec bardziej ogólne pytanie branżowe... Jakie zmiany w globalnym świecie MICE w ostatnim czasie zrobiły na Pani szczególne wrażenie?
Przemysł spotkań bardzo szybko biegnie do przodu. Zaledwie w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat zaobserwowałam wiele tak bardzo istotnych zmian, że już dzisiaj determinują one sposób organizacji eventów. Pierwsze skrzypce grają oczywiście nowe technologie. Planiści spotkań muszą być z nimi cały czas na bieżąco, jeżeli chcą być konkurencyjni i zaskakiwać swoich klientów. To dla mnie dobra wiadomość, ponieważ technologia idzie zresztą w parze z ekologią. Nowoczesne systemy pozwalają wykorzystywać z reguły dużo mniej zasobów... mam tutaj na myśli nie tylko energię elektryczną, ale także na przykład papier, który za sprawą urządzeń mobilnych, tabletów, nie jest już tak często używany.
Dziękuję za rozmowę.
Redakcja
Nancy J. Zavada
Jedna z najbardziej znanych i cenionych ekspertek w zakresie organizacji zrównoważonych i zielonych eventów. Od 1994 roku kieruje firmą MeetGreen, jest także współzałożycielką Green Meeting Industry Council. Za swoje działania zdobyła wiele prestiżowych nagród i wyróżnień. Jest uznawana za jedną z 25 najbardziej wpływowych osób w światowym przemyśle spotkań.