Konferencje.pl / Artykuły / Branża eventowa ma swój Kodeks Dobrych Praktyk
Branża eventowa ma swój Kodeks Dobrych Praktyk
Co zrobić, gdy skradziono Twój pomysł na event? Jak się zachować, kiedy Twój klient opóźnia płatności? Branża eventowa przemówiła w tych sprawach jednym głosem - odpowiedzią jest Kodeks Dobrych Praktyk, przygotowany przez Stowarzyszenie Branży Eventowej.
Rada etyki rozwiewa wątpliwości
Branża eventowa weszła w Polsce w etap dojrzałości. Są w naszym kraju firmy, które działają na rynku od ponad 20 lat, a uczestników tworzących branżę jest coraz więcej – wciąż powstają nowe agencje, venue, firmy świadczące usługi związane z organizacją eventów. Dlatego Stowarzyszenie Branży Eventowej uznało, że najwyższy czas na standaryzację norm etycznych, które obowiązują wszystkich tworzących rynek MICE w Polsce. W związku z tym powstał Kodeks Dobrych Praktyk Branży Eventowej - dokument zawierający opis zbieranych przez lata doświadczeń sytuacji, których etyka budzi wątpliwości.
To swoisty poradnik dotyczący spraw, które balansują na granicy prawa, sytuacji, na które nie ma paragrafu, a jednak nie można ich zaliczyć do zachowań fair play. Kodeks będzie ewoluował i co roku wydawana będzie wersja poszerzona o nowe spostrzeżenia. Co więcej, do Rady Etyki można się zgłosić osobiście z konkretnym problemem, a Rada wyda opinie lub przekieruje sprawę do odpowiednich organów. Według twórców Kodeksu, takie działania pozwolą polskiej branży rozwijać się w odpowiednim kierunku. Bo dotychczasowy niestety obfitował w nieuczciwe zagrywki… Dlatego Rada Etyki stanęła na straży etyki w branży eventowej, a wydanie Kodeksu ma na celu wzmocnienie etycznych standardów oraz normowanie ich.
Warto być przyzwoitym, czyli o wnioskach debaty
O specyfice polskiej branży MICE, o największych problemach między firmami podczas współpracy przy evencie i wielu innych kwestiach dyskutowano podczas debaty, jaka odbyła się w dniu premiery Kodeksu. Wzięli w niej udział Olga Krzemińska-Zasadzka z Agencji Power, członek Rady Etyki przy SBE, Michał Czerniak z Brill AV Media, również członek Rady Etyki, Marta Walędziak-Skowrońska, radca prawny z firmy LexCare – Partnera SBE, a także gość specjalny – aktor, właściciel Teatru Kamienica, Emilian Kamiński.
Debata dotyczyła przede wszystkim tego, co zawiera Kodeks. A znajdziemy w nim omówienie kilku obszarów, w których zdarza się najwięcej sytuacji problemowych. Jednym z nich są przetargi, czy własność intelektualna – scenariusze, pomysły, itd. - traktowana jako dobro publiczne. - Każdy, kto zajmuje się biznesem nastawiony jest na zysk. Jednak są granice. Po pierwsze przepisy prawa – to oczywiste. Ale są też normy etyczne, a to pojęcie znacznie szersze. Najogólniej ujmując zachowanie etyczne to takie, jakiego sami chcielibyśmy doświadczać. Jeśli na konkretny przypadek nieetycznego zachowania nie znajdziemy przepisu prawnego, znajdziemy go w zasadach współżycia społecznego. – mówiła podczas debaty Marta Walędziak-Skowrońska, radca prawny z firmy LexCare – Partnera SBE.
Więcej o etycznym i skutecznym podejściu do partnerów w biznesie znajdziecie w artykule Wojciecha Liszki: http://www.konferencje.pl/art/tajemnice-hoteli-konferencyjnych-poznaj-i-zyskaj-nie-tylko-pieniadze,867.html. A o wiarygodnym wizerunku event managera możecie poczytać w tekście Joanny Janowicz: http://www.konferencje.pl/art/badz-wiarygodnym-event-managerem-wykorzystaj-personal-branding,862.html.
Wielokrotnie podczas debaty jej uczestnicy doszli do wniosku, że problem tkwi w człowieku, który ma złe standardy zachowań, który nie szanuje ludzi. Okazuje się, że przyzwoitość i dobre relacje są kluczem do udanego biznesu także w branży spotkań. Podczas debaty Emilian Kamiński podkreślał, że etyka nie powinna być obowiązkiem i wyzwaniem, do którego podjęcia potrzebna jest odwaga, lecz normą zachowania każdego człowieka. Podkreślił również wartości dodane wynikające z etycznego postępowania, czyli coś, co możemy dać klientowi dla jego dobra, bezinteresownie, za darmo. Takie podejście, według twórcy Teatru Kamienica, powoduje, że klient do nas wróci.
O strategii postępowania z klientem mówił także Krzysztof Celuch: – W Polsce jesteśmy zamknięci na dzielenie się myślami i pomysłami. Boimy się szukać współpracowników, nie chcemy mówić głośno. Win-win, czyli sytuacja, w której dwie strony są wygrane, jest dla mnie jedynym słusznym rozwiązaniem. Trzeba rozumieć, że kontakt w tej branży nie jest jednorazowy. Ci sami ludzie zmieniają miejsca pracy i biorą udział w różnych projektach. Dlatego pracujmy tak, by przy okazji powtórnego spotkania w biznesie móc spojrzeć sobie w oczy. Nie palmy za sobą mostów.
Kodeks Dobrych Praktyk Branży Eventowej to inicjatywa SBE, a w skład Rady Etyki wchodzą eksperci polskiego rynku eventowego zrzeszeni w SBE:
Agnieszka Majkowska, przewodnicząca Rady, Prudential Polska Marta Dunin-Michałowska, prezes zarządu SBE, Mea Group Olga Krzemińska-Zasadzka, wiceprezes zarządu SBE, Agencja Power Żaneta Berus, członek zarządu SBE, Expo XXI Warszawa Anna Nowakowska, członek zarządu SBE, StrefaMice.pl Ewelina Sobolewska, mBank Renata Razmuk, Renault Polska Katarzyna Łasińska, Bayer Przemek Pichalski, Bartbo Michał Kozak, MCC Mazurkas Conference Centre Hotel oraz Mazurkas Catering Paweł Zaboklicki, MT Polska Michał Czerniak, Brill AV Media Piotr Grajewski, Santa Fe Partners (Blue Cactus i Iguana Lounge)
Premiera Kodeksu Dobrych Prakty Branży Eventowej odbyła się 15 marca 2016 r., podczas dnia SBE w ramach Meetings Week Poland.
Zgłoszenia nieetycznych praktyk w branży przyjmowane są pod adresem: etyka@sbe.org.pl.
Formularz zgłoszenia można pobrać poniżej.