Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Co to jest MICE? Branża MICE w Polsce i na świecie


Co to jest MICE? Branża MICE w Polsce i na świecie

Co to jest MICE? Branża MICE w Polsce i na świecie Na zdjęciu: Co to jest MICE? Branża MICE w Polsce i na świecie

Turystyka biznesowa rośnie w siłę od kilku lat, a organizacja wydarzeń poza siedzibą firmy przestaje już dziwić – decyduje się na nią zdecydowana większość firm. Wyjazdy i imprezy motywacyjne sprzyjają budowaniu relacji biznesowych i mieszczą się w definicji MICE. Sprawdźmy, czym dokładnie jest MICE i jakie ma znaczenie w biznesie.

Definicja i historia MICE

Zacznijmy od samej wyjaśnienia samego terminu. MICE to skrót od słów Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions. Oznacza to zbiór eventów – zarówno spotkania biznesowe, imprezy motywacyjne, oficjalne konferencje, imprezy targowe, jak również imprezy branżowe. Wydaje się znajome? Oczywiście, jednak podstawowa różnica to fakt, że wszystkie te imprezy organizowane są z dala od siedziby firmy. Dlatego też MICE zamiennie bywa stosowane z terminem "turystyka biznesowa".

Wydawać by się mogło, że MICE w świecie biznesu to relatywnie nowe zjawisko, które w obliczu wartości skupionych wokół pracownika ma na celu podnieść jego motywację do pracy. Nic bardziej mylnego. Pierwsze udokumentowane wydarzenia MICE przypadają na końcówkę lat 60. zeszłego wieku, kiedy to spotkania biznesowe i targi branżowe zaczęły być stosowane w celu osiągania swoich celów biznesowych. W kolejnych latach turystyka biznesowa rosła w siłę i stała się jednym z podstawowych narzędzi utrzymywania długoterminowych relacji z partnerami biznesowymi oraz integracji pracowników w ramach cyklicznych wyjazdów motywacyjnych.

MICE wyjazdy integracyjne

Branża MICE i jej znaczenie

Czy sektor MICE ma dzisiaj znaczenie dla biznesu? Nieporównywalnie większe niż dotychczas. Wynika to z faktu, iż dzisiaj wiele firm, zarówno tych mniejszych, jak i dużych międzynarodowych korporacji stosuje MICE jako podstawowy element strategii długoterminowej.

Takie formy turystyki biznesowej to przede wszystkim poprawa relacji biznesowych i potencjał do nawiązania nowych kontaktów. Z tego powodu coraz częściej możemy usłyszeć o konferencjach, targach branżowych i wystawach, na których spotykają się przedstawiciele wielu firm, zacieśniając współpracę i promując swoje produkty i usługi. Segment MICE to także dobrze znane targi, podczas których firmy kreują odpowiedni wizerunek i zachęcają do zapoznania się z ofertą firmy. 

To jednak nie wszystko. Sektor MICE w swoim obszarze ściśle skupionym na turystyce biznesowej wspiera także firmy w utrzymywaniu pozytywnych relacji z pracownikami i wymiany wiedzy. Nic tak dobrze nie motywuje i nie scala zespołu jak przemysł spotkań w postaci wyjazdów integracyjnych do atrakcyjnego miejsca, w którym nie tylko oddamy się aktywnościom związanym z budowaniem wartości zespołu, ale także zaczerpniemy nieco kultury, folkloru i kuchni innych miejsc. Inicjatywa ta pomaga w osiąganiu celów biznesowych, a przy okazji wpływa pozytywnie na lokalne gospodarki, które czerpią wymierne korzyści z podróży biznesowych. 

MICE konferencja

Przykłady MICE w Polsce i na świecie

MICE rozwija się dynamicznie nie tylko na świecie, o czym wspomnimy za chwilę, ale również w Polsce. Potwierdzeniem tego zjawiska jest konieczność rezerwowania sal konferencyjnych i hoteli z odpowiednim wyprzedzeniem w celu organizacji wyjazdów biznesowych. Dzisiaj branża MICE rozwinęła się w stronę skupiającą się na integracji wielu różnych aktywności i obszarów w jeden. Ostatecznie spotkanie biznesowe, nieważne, czy wyjazd pracowników, targi branżowe czy konferencja, musi odbyć się w asyście dobrego jedzenia, a także sesji networkingowych w bardziej lub mniej formalnych okolicznościach.

Z całą pewnością branża MICE rozwija się w równie szybkim tempie jak poza granicami naszego kraju, gdzie coraz częściej do czynienia mamy z relatywnie nowym zjawiskiem, jakim jest MICE hybrydowe, które uwzględnia także uczestnictwo osób będących we własnym domu. Nie ulega jednak wątpliwości, że MICE dzisiaj, w każdej sferze – zarówno tej związanej z organizacją konferencji, wyjazdów integracyjnych, prelekcji, jak i targów wymaga doskonałego zarządzania i koordynacji. Firmy specjalizujące się w MICE wspierają zaś w tym, aby każde wydarzenie było odpowiednio zapamiętane przez każdego uczestnika. 

MICE wyjazd integracyjny

Czy branża MICE będzie się rozwijać? 

W obliczu dynamicznych zmian społecznych i gospodarczych, których jesteśmy świadkami od kilku lat, branża MICE musi dostosować się, biorąc pod uwagę wszystkie globalne wyzwania, związane nie tylko z oczekiwaniami klientów, ale przede wszystkim popularyzacją podejścia do spotkań wirtualnych. 

Paradoksalnie po pandemii zauważamy wzrost zainteresowania spotkaniami bezpośrednimi, które od lat stanowiły synonim efektywności. W tym aspekcie branża ma jeszcze bardzo wiele do zaoferowania, mając na uwadze te kwestie, które dzisiaj dla biznesu są najważniejsze. Nowe technologie, hybrydowe rozwiązania, odpowiedzialność środowiskowa i integracja wielu środowisk – w tym kierunku branża MICE będzie się rozwijać, a wszystkie firmy zainteresowane ogólnie pojętą turystyką biznesową będą jedynie na tej ścieżce rozwoju zyskiwać. Czy warto zatem rozważyć udział lub organizację imprezy biznesowej w ciekawym miejscu? Oczywiście, że tak, a inwestycja w tę inicjatywę w długim terminie zwróci się wielokrotnie. 

MICE wyjazdy motywacyjne

Zdj. pexels