Konferencje.pl    /    Artykuły    /    know-how: Jaki rzutnik na konferencję? - rozmowa

know-how: Jaki rzutnik na konferencję? - rozmowa

Redakcja Konferencje.pl Konferencje.pl Redakcja
know-how: Jaki rzutnik na konferencję? - rozmowa

O tym jak wybrać odpowiedni projektor multimedialny opowiada Michał Biernacki, Marketing Manager na Europę Wschodnią w ACCO Brands. Rzutnik, a konkretnie projektor multimedialny, bo to jest właściwa nazwa urządzenia,

o którym będzie mowa,  jest jednym z narzędzi, bez których konferencja nie mogłaby się odbyć, a przynajmniej nie byłaby tak dobrze zapamiętana. Wynika to przede wszystkim z tego, że  znaczna część osób jest wzrokowcami, co oznacza, że łatwiej przyswajają materiał, który został przedstawiony wizualnie. Projektor multimedialny jest jedną z tych rzeczy, o obecności której wiele osób nawet nie pomyśli, mimo, że przez cały czas trwania konferencji przyglądają się obrazom jakie wytwarza. Pozwala on prelegentowi zobrazować jego myśli i słowa. Jednak projektor projektorowi nie równy.

Zasadniczo możemy dokonać podziału projektorów w zależności od wykorzystywanej przez nie technologii – tłumaczy Michał Biernacki, Marketing Manager na Europę Wschodnią w ACCO Brands. Według takiego podziału mamy dwa typy: DLP (Digital Light Processing) i LCD (Liquid Crystal Display). O ile projektory DLP, co do zasady, lepiej spisują się

w środowisku biurowym, o tyle LCD są przeznaczone głównie do projekcji w ramach kina domowego. Warto jednak wiedzieć więcej by dokonać właściwego wyboru przy zakupie. Jakie są więc zasadnicze różnice?  DLP zapewnia lepsze odwzorowanie takich kolorów jak biel czy czerń – wyjaśnia Biernacki, dając w ten sposób wrażenie znacznie lepszego kontrastu. Jak to się objawia w praktyce? DLP lepiej wyświetla mniejsze elementy, takie jak czcionki tekstowe, które są ostre i czytelne. LCD nieco słabiej wypada względem DLP przy wyświetlaniu informacji podobnego typu. Z drugiej jednak strony, LCD daje gwarancję bardziej płynnych przejść pomiędzy klatkami video, co ludzkiemu oku dostarcza lepszych wrażeń niż ma to miejsce w przypadku zastosowania technologii DLP. W tym drugim ze wspomnianych przypadków, przy dokładnej analizie, dostrzec można zjawisko 'skokowości' wyświetlanych po sobie klatek. DLP posiada także zasadniczą przewagę użytkową nad LCD, istotną zwłaszcza z uwagi na specyfikę polskiego rynku i bardzo wyraźną tendencję do ekonomizacji wydatków - DLP odznacza się dłuższą żywotnością, podczas gdy projektory LCD z czasem 'wypalają się'. Co to oznacza? Chodzi

o przepalenie lampy, która jest jak by nie było akcesorium zamiennym. Ile zatem mamy czasu od chwili zakupu projektora LCD do pojawienia się pierwszych oznak wypalenia lampy? Ok. 3 tysięcy godzin, co przekładając na bardziej użytkowe wartości oznacza nie mniej nie więcej jak średnio 1700 filmów.

Skąd w ogóle mamy wiedzieć, że lampa naszego projektora się przepala? Oglądając np. film mamy wrażenie,

że całość wyświetlanego obrazu została przepuszczona przez jakiś zielono-żółty filtr, widzimy wówczas bardzo wypłowiałe barwy. Inne różnice? Nie zapominajmy też o gabarytach - model LCD są zazwyczaj zdecydowanie większe. LCD-ki składają się z większej ilości elementów, sam wyjaśniony już wcześniej system optyczny jest bardziej złożony,

a to wszystko wymaga zdecydowanego lepszego = bardziej wydajnego chłodzenia.

Każda sala konferencyjna bez względu na rozmiary, wyposażona jest w co najmniej  jeden projektor. Jednak nie

w każdej sali projektor jest taki sam. Okazuję się, że wielkość ma znaczenie. Michał Biernacki twierdzi, że wraz ze wzrostem wielkości sali konferencyjnej (projekcyjnej) i domniemanym wzrostem odległości projektora od ekranu, na który ma padać obraz, powinniśmy dobierać projektor o wyższym poziomie jasności wyrażanej w ANSI-Iumenach. Im wyższa będzie jasność projektora, tym wyraźniejsze będą wyświetlane informacje. Posiadając zbyt 'słaby' pod względem jasności projektor, możemy napotkać problem, którym jest niedoświetlenie. Widzom prezentacji będzie się wydawać, że obraz znajduje się za mgłą, teksty i obiekty staną się niewidoczne. Do tego wszystkiego należy wziąć pod uwagę poziom jasności samego pomieszczenia - czy mamy zasłony, których zasunięcie podniesie kontrast i jasność prezentowanego obrazu czy też nie? Idąc dalej tym tokiem, jak duża jest sala i jak daleko od ekranu siedzieć będą najbardziej oddaleni widzowie? Czy litery dla nich nie okażą się nieczytelne? W tym momencie do gry dochodzi także rozdzielczość, kolejny z 3-ech kluczowych parametrów, które należy brać pod uwagę przy wyborze projektora. Im wyższa rozdzielczość, tym wyraźniejsze kontury. Technika pędzi do przodu. Projektory są coraz lepszej jakości. Pracują bezszelestnie, są bezprzewodowe. Ceny za taki sprzęt zaczynają się od tysiąca złotych. Jednak stawka wzrasta równolegle z jakością, dlatego najlepsze projektory multimedialne na świecie osiągają wartość kilkudziesięciu tysięcy złotych lub więcej. Projektory LCD są droższe od DLP.

O ile modele DLP można już nabyć w przedziale 1-2k zł, o tyle LCD to wydatek rzędu kilku, kilkunastu a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – konkretyzuje Michał Biernacki. Część firm, które zajmują się sprzedażą tego typu sprzętu, nie dość, że pomaga w doborze odpowiednich narzędzi to świadczy również usługi pokrewne jak montaż urządzeń oraz serwis i konserwacja. Jest więc w czym wybierać. Dziękuję za rozmowę Paulina Król

Powiązane:

know-how: Konferencje technologicznie czyli oprogramowanie konferencyjne

know-how: Konferencje w sieci

know-how: Kiedy w mieście a kiedy bliżej natury

know-how: A co po konferencji?

know-how: Konferencje w niezwykłej oprawie

know-how: Networking łączy

know-how: Wypada nie wypada - czyli konferencyjny Dress Code

Te artykuły mogą Cię zainteresować